Co se stane, když si nepřevezmete zaslané zboží
Každé objednávky si opravdu vážíme, což není jen fráze, ale skutečnost lidí, kteří se starají o přípravu a expedici vašeho zboží vlastníma rukama.
Pro vaši lepší orientaci, proces expedice zásilky zahrnuje:
- Kontrolu objednaných položek ve skladu před jejich odesláním
- Přípravu všech potřebných dokumentů, obalů a balicích materiálů
- Objednání dopravní služby a vystavení daňových dokladů
- Pečlivé zabalení objednávky a její přípravu k odeslání
- Úhradu za dopravu kurýrem jak k vám, tak i zpět v případě vrácení
Je to poměrně náročný proces. Pokud se zásilka vrátí zpět nevyzvednutá, způsobuje to výrazné zvýšení našich nákladů nejen kvůli práci, která byla již vykonána, ale také kvůli nutnosti zboží rozbalit, zkontrolovat a vrátit zpět do skladu, a zrušit již vystavené daňové doklady. Velké online obchody kvůli tomu ročně přicházejí o miliony, pro menší podniky může být taková situace dokonce devastující.
Pokud dojde k situaci, za kterou nejsme zodpovědní, je nezbytné, aby tyto dodatečné náklady byly převedeny na vás, a proto vám zašleme fakturu za poštovné. Doufáme, že tento postup budete chápat vzhledem k okolnostem.
Povinnost úhrady nákladů při nepřevzetí zásilky na dobírku
Objednáním zboží z našeho e-shopu a potvrzením z naší strany uzavíráte platnou kupní smlouvu dle § 1827 zákona č. 89/2012 Sb., dále jen Občanský zákoník. Zrušit kupní smlouvu lze v zákonem daných důvodech.
Kupující má povinnost zaplatit kupní cenu a zboží převzít. Tuto povinnost vám ukládá zákon § 2118 zákona č. 89/2012 Sb. V případě nepřevzetím zásilky zmíněný zákon porušíte.
Nepřevzetím zásilky tedy dochází k porušení kupní smlouvy ze strany kupujícího dle § 2118 a budete povinen dle § 2913 Občanského zákoníku uhradit prodávajícímu vzniklou škodu např. náklady na přepravu zboží a doběrečné, které musel prodávající uhradit přepravci.
- Nepřevzatá dobírka není odstoupení od smlouvy!
- Rozšířeným omylem je, že nevyzvednutím zásilky s dobírkovou částkou dává zákazník prodejci na vědomí, že o zboží nemá zájem a odstupuje od smlouvy. Dle zákona toto není přijatelné.
- Kupující odesláním objednávky uzavírá kupní smlouvu, která je závazná nejen pro prodávajícího, ale také pro kupujícího.
- Prodávající se zavazuje zboží dodat, a kupující (koncový zákazník) se zavazuje zboží převzít a zaplatit. Prodejce svou povinnost splní okamžikem předání zásilky k poštovní přepravě či na místo osobního odběru.
- O odeslání balíčku je kupující informován emailem a také obdrží informace od přepravce (uvede-li své telefonní číslo a email při uzavírání kupní smlouvy). V případě potřeby může kupující kontaktovat nás či dopravce a dohodnout se na změně termínu doručení nebo prodloužit dobu uložení zásilky na výdejním místě.
- Pokud si zásilku kupující nepřevezme, jedná se z jeho strany o zřejmé porušení kupní smlouvy a kupující tímto nese odpovědnost za škodu, která tímto vzniká prodejci. Kupující je povinen uhradit prodávajícímu veškeré náklady vynaložené na zaslání balíku.
Na existenci zákona a povinností kupujícího upozorňuje i společnost dTest:
„Tím, že zákazník odmítne balík převzít, nezačíná automaticky plynout lhůta pro odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. "Zákazník tedy bude muset zaplatit. Má ale ještě stále možnost od smlouvy odstoupit. Smluvní pokutu a úroky z prodlení nebo kompenzaci poštovného však bude muset zaplatit v každém případě, tato povinnost se odstoupením od smlouvy neruší.“
Toto téma bylo řešeno například i v pořadu České televize Černé ovce:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097429889-cerne-ovce/217452801080322/0/47130-neprevzeti-zbozi/